Vilniaus miesto savivaldybė ir Skaitmeninės etikos centras organizuoja projektą „SKAITMENINĖS HIGIENOS ĮGŪDŽIAI ŠIANDIENOS „MUST HAVE“. PRIKLAUSOMYBĖS NUO EKRANŲ PREVENCIJA“. Projekte 2023 metais dalyvauja tik 10 Vilniaus mokyklų – viena iš jų yra Vilniaus šv. Kristoforo progimnazija. Tai puiki galimybė mokyklos bendruomenei įgauti žinių ir sustiprinti motyvaciją kurti sveiką santykį su technologijomis, valdant ekranų priklausomybės riziką.
Daliai žmonių, aktyviai besinaudojančių internetu, jo naudojimas gali tapti probleminiu. Kai veiklai internete pradedamas teikti prioritetas, kai ją tampa sunku nutraukti ar sustabdyti ir kai tai pradeda trukdyti kitoms svarbioms žmogaus gyvenimo sritims – santykiams, sveikatai, mokslui, darbui, poilsiui ar kt. – tai vadinama probleminiu interneto naudojimu (PIN). Dažniausios PIN formos yra žaidimai, lošimas, apsipirkinėjimas internetu, pornografijos žiūrėjimas, socialinių tinklų naudojimas ir kt. PIN yra elgesio priklausomybė, lyginama su įprastinėms medžiagų – alkoholio, narkotikų, tabako, azartinių lošimų – priklausomybėmis. Dėl augančių PIN mastų visame pasaulyje psichikos sveikatos ir socialinės sistemos patiria vis didėjančią naštą.
Mūsų mokykloje Skaitmeninės etikos centro lektoriai praves 4 prevencinius kontaktinius mokymus po 1,5 val.:
• trims moksleivių klasėms (5a, 6a, 6d);
• vienai suaugusiųjų grupei (tėvai ir mokytojai).
• trims moksleivių klasėms (5a, 6a, 6d);
• vienai suaugusiųjų grupei (tėvai ir mokytojai).
SVARBU žinoti: VU mokslininkai, su kuriais bendradarbiauja Skaitmeninės etikos centras, atlikę tyrimą „Ilgalaikis ekranų poveikis vaikų fizinei ir psichikos sveikatai“, atrado, jog 90 proc. Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų mano, kad perteklinis / probleminis ekranų laikas 6-10 metų vaikams – daugiau nei 2 val., o 11-14 metų paaugliams – daugiau nei 3 val. per dieną. Vien pramogoms jį viršija 53 proc. 6-10 m. ir 75 proc. 11-14 m. vaikų ir paauglių.
Pastebėtos sąsajos tarp ekranų laiko ir mokymosi motyvacijos bei pasiekimų, stebimas neigiamas poveikis vaikų pažintinei raidai. Naudojimasis ekranais pramogų tikslais – vienas iš emocinių ir elgesio bei miego sunkumų rizikos veiksnių, o probleminis interneto naudojimas – reikšmingas veiksnys aiškinant pradinukų ir paauglių emocinių ir elgesio sunkumų riziką. Mažiausią mokymosi motyvaciją ir mažiausius mokymosi pasiekimus turi vaikai, kurių namuose nėra nustatytų taisyklių arba jų nebuvo nuosekliai laikomasi ankstesniuose raidos etapuose. Susipažinkite su mokslininkų rekomendacijomis visuomenei.
Skaitmeninės etikos centras – nevyriausybinė pelno nesiekianti organizacija, kuriai rūpi, kad kiekvienas, besinaudodamas interneto galimybėmis, aiškiai suprastų technologijų keliamus iššūkius ir žinotų būdus, kaip juos valdyti. Centras siekia padėti specialistams – įskaitant ir švietimo specialistus bei šeimos gydytojus, psichikos sveikatos specialistus – geriau atpažinti probleminio interneto naudojimo simptomus ir padėti su tuo susiduriančiam žmogui.